مخترع وبلاگ کيست؟
ساعت ٤:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/۱/٢۸  

چنانچه مي‌دانيم مخترع پست به شكل حمل كاغذ ايرانيان بودند كه از تخت جمشيد تا همدان و سارد را با يك مسير و چاپار‌خانه‌هاي متعدد پوشش داده و نامه رساني مي‌كردند.

اما در آخرين تحقيقات انجام شده توسط گروه باستانشناسي - تاريخ كوچه مردها مشخص شده كه مخترع وبلاگ، اوركات و فيلترينگ نيز ايرانيان بوده‌اند!

از ديواره‌اي كه احتمالا مربوط به يك دستشويي كاخ آپادانا است نوشته‌ای به خط ميخی كشف شده كه با نوك خنجر بر ديوار نقش بسته و در آن يك سردار كه احتمالا از جنگ‌هاي بي پايان خسته شده، نوشته است!

"بس باد"

كه اشاره به جنگ‌هاي ختسته كننده ايران و رم دارد! و احتمالا اين سردار مزاداريش نام داشته كه با شناسايي خط ميخي‌اش شناسايي و پس از اعتراف اعدام و زندان شد! و در اخبار گفته شد كه عليه امنيت ملي اقدام نموده است!

مزداريش با تقديم جان خود تحولی عظيم در اطلاع‌رسانی ملی ايران ايجاد نمود! او بی آنکه بخواهد پايه‌گذار وبلاگ شد!

پس از آن به دليل خفقان حاكم بر حكومتهاي ستمشاهي مردم خواسته‌هاي خود را بر ديوار دستشويي‌هاي عمومي مي‌نوشتند و مردم ديگر ذيل آن نظر مي‌دادند! درست مانند وبلاگهاي كنوني و از آنجا كه نويسنده آن نامشخص بود و غير قابل تعقيب، اين راهكار بسيار دلچسب مردم ايران بوده!

 

بعدها با توجه به همين راهكار، حمام‌هاي نمره نيز مورد استفاده قرار گرفت  (حمام نمره، حمام خصوصي‌اي بود كه براي نيم ساعت يا يك ساعت اجاره مي‌شد.) پس وقت بيشتر و ديوار بزرگتر بود! و بعضي از اين ديوارهها براي دوستيابي استفاده مي‌كردند و مشخصات خود را روي آن مي‌نوشتند و يا قرار مي‌‌گذاشتند (مانند اوركات)

اما  به سرعت بحث فيلترينگ آغاز شد! ديوارهاي دستشويي‌ها با رنگ سياه رنگ‌آميزي ميشد تا كسي نتواند روي آن بنويسد! و ....

و البته برخي از ديوار نويسان نيز با روشهاي مختلف شناسايي و دستگير مي‌شدند! مثل وبلاگ‌های امروزی!

لذا ما مي‌توانيم كشور خود را مخترع وبلاگ و فيلترينگ بدانيم و چنانچه مي‌دانيم امروز نيز زبان فارسي سومين زبان وبلاگ دنياست كه با توجه به جمعيت فارسي زبان استفاده زياد اين وسيله ارتباطي را در ميان ملت ما نشان مي‌دهد! پس بجاست كه ما اولين كشوري باشيم كه براي ايجاد يك وبلاگ شخصي مجوز صادر كنيم! و مطالب وبلاگها را قبل از آپ به اداره وبلاگ وزارت ارشاد بفرستيم و در صورت تاييد در وبلاگ ثبت نماييم! 


کلمات کلیدی: